برداشت گوجه#
Skip Navigation Links
صفحه اصلی
ارتباط با ما Expand ارتباط با ما
گروه خبری Expand گروه خبری
مطالب Expand مطالب
فرصت های شغلی
سوالات متداول
جستجو
     
 
مدیرکل انتخابات استانداری هرمزگان: 10 آذر نام‌نویسی از کاندیداهای مجلس آغاز می‌شود/ فضای مجازی تحولی بزرگ در انتخابات آینده بشمار می‌رود
انتخابات آینده را باید در تصویر بزرگ‌تری دید چراکه شامل بخش‌های محلی، استانی، ملی و فراملی می‌شود و در همه این حوزه‌ها انتخابات می‌تواند در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و امنیتی یک فرصت باشد.
به گزارش نیوزآسمان شمیل بندرعباس، احمد نفیسی مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری هرمزگان در گفت‌وگویی با ایسنای منطقه خلیج فارس به بیان برخی موضوعات مرتبط با انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی در هرمزگان پرداخته است که برگزیده‌ای از آن در ادامه می‌آید: 
 
 مطابق فرمایش مقام معظم رهبری آراء مردم حق‌الناس است و این مسئله توصیه‌ای به همه مجریان انتخابات و مدیرانی  است که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، آن‌ها حق ندارند له یا علیه هیچ کاندیدایی وارد کارزار انتخاباتی شوند، شعار ما در انتخابات آینده "گام دوم انقلاب، قانون مداری و بی‌طرفی، انسجام ملی " است.
 
 بنا بر اصل ششم قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران امور کشور می‌بایست به اتکا آرای عمومی اداره شود این شامل انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز هست و در تمامی دوره‌های اخذ رأی، مردم به نحو چشمگیری در انتخابات شرکت کرده‌اند.
 
 حضور آزادانه مردم در همه این دوران محفوظ مانده است، انتخابات سال  جاری نیز یک فرصت سیاسی، اجتماعی، اجرائی و امنیتی است که باید به ابعاد آن توجه لازم شود.
 
 اگرچه قانون گزار طبق اصل شصت و هشتم طی سازوکار قانونی در شرایط خاصی با رعایت تشریفات مخصوصی برای شرایط ویژه، راه‌حلی ارائه کرده است ولی تاکنون همه انتخابات در زمان مشخص انجام شده است.
 
 جدول کلیات برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از طرف وزارت کشور انتشار عمومی یافته و طبق تبصره 6 ماده 29 قانون انتخابات، وزارت کشور موظف است حداقل هفت ماه قبل از ثبت‌نام داوطلبان مراتب را از طریق رسانه‌های عمومی به آگاهی عموم برساند؛ تاریخ اجرای آن 10 اردیبهشت‌ماه 98 بوده که از این مرحله گذشته‌ایم و این مسئله محقق شده است.
 
 مهلت زمانی استعفای داوطلبان مشمول ماده 29 قانون انتخابات حداقل شش ماه قبل از ثبت‌نام که از تاریخ 10 خرداد 98 تا 16 خرداد 98 بوده که از این مرحله نیز عبور کرده‌ایم.
 
تاکنون دو مرحله از مراحل هجده‌گانه زمان‌بندی انتخابات را پشت سر گذاشته‌ایم؛ مرحله سوم زمانی دستور شروع انتخابات و ثبت‌نام از داوطلبان به استناد ماده 45 قانون انتخابات به مدت هفت روز از 10 آذرماه 98 تا 16 آذرماه 98 است؛ تا آن زمان نیز فعالیتمان در حوزه برنامه‌ریزی، تمهید و اجرای حوزه  آموزش و اطلاع‌رسانی و حوزه اجرایی است که در این زمینه نیز مطابق برنامه پیش می‌رویم.
 
 با حکم استاندار هرمزگان، اعضای ستاد انتخابات استان مشخص شده و به‌تبع آن اعضای تمامی کمیته‌های مربوطه استان و ستادهای انتخاباتی شهرستان‌ها و کمیته‌های مربوطه انتخاب شده‌اند و در سه مرکز انتخاباتی شرق به مرکزیت میناب، غرب به مرکزیت بندرلنگه و مرکز استان به مرکزیت بندرعباس با حضور فرمانداران و روسای ستادهای انتخاباتی جلسات توجیهی برگزار شده است.
 
 یک همایش دوروزه نیز با حضور فرمانداران، مدیرکل سیاسی و معاونین سیاسی در وزارت کشور برگزار شده است؛ می‌خواهیم همه‌چیز حساب‌شده باشد، چک‌لیست و آمار وجود داشته و قبل از موعد اجرای انتخابات آمادگی لازم به وجود آمده باشد؛ انتخابات هم یک پروژه و هم یک پروسه است و هیچ‌چیز نباید در آن نادیده گرفته شود.
 
 مجریان اجرای صفر تا صد انتخابات در سه مرحله پیشا انتخابات، حین انتخابات و پسا انتخابات را بر عهده دارند و ستاد انتخابات و هیئت‌های نظارت بر انتخابات در این روند همراه هستند.
 
در بعد اجرا، سه ضلع ستاد انتخابات، مجریان و ناظرین باهم این پروژه را به‌پیش می‌برند و هرکدام وظایفی در حیطه فعالیت خود خواهند داشت؛ آنچه در همه این مراحل مهم است رعایت قانون، عدل و انصاف و اخلاق است؛ باید چنان به اصل بی‌طرفی در انتخابات پایبندی داشت که انتخاب‌کننده و انتخاب شونده احساس امنیت کنند.
 
مطابق فرمایش مقام معظم رهبری آراء مردم حق‌الناس است و مقام عالی وزارت کشور  و استاندار نیز بر این مسئله تأکید دارند و به‌عنوان یک وظیفه قانونی و اخلاقی خود را به رعایت آن موظف می‌دانیم؛ این مسئله توصیه‌ای به همه مجریان انتخابات و مدیرانی  است که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، آن‌ها حق ندارند له یا علیه هیچ کاندیدایی وارد کارزار انتخاباتی شوند، شعار ما در انتخابات آینده "گام دوم انقلاب، قانون مداری و بی‌طرفی، انسجام ملی " است.
 
 انتخابات آینده را باید در تصویر بزرگ‌تری دید چراکه شامل بخش‌های محلی، استانی، ملی و فراملی می‌شود و در همه این حوزه‌ها انتخابات می‌تواند در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و امنیتی یک فرصت باشد.
 
 در بعد ملی این توضیح یادآوری کننده است که مجلس نهاد دیرپایی در ایران است و در تاریخ صدساله اخیر با همه فرازوفرودها توانسته نقش‌های مهمی ایفاء کند، در یک برهه تاریخی ملی شدن نفت در همین نهاد به انجام رسیده و خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمایش امام (ره) که مجلس در رأس امور است این پتانسیل و ظرفیت فراهم‌شده که مجلس شورای اسلامی نقش تاریخی خود را محقق سازد.
 
انتخابات آینده از یک‌جهت نیز کارکرد دیپلماتیک و فراملی دارد، قدرت‌های جهانی و همسایگان ما در منطقه منتظر نتایج انتخابات هستند و می‌خواهند میزان مشارکت مردم را بینند، مشارکت مردم میزان سنجش مقبولیت است مطمئناً دولت‌ها در مواجهه  با ایران سیاست‌های خود را بر اساس میزان انسجام داخلی کشور، پایگاه بالقوه و بالفعل حکومت تنظیم می‌کنند.
 
 استراتژی مقاومت در مقابل آمریکا و انگلیس و شکست آمریکا در ماجرای جبل‌الطارق ثابت کرد که ایران ارباب خلیج‌فارس است و دولت‌ها خصوصاً در خلیج‌فارس این موضوع را نمی‌توانند در موضع‌گیری‌های خود نادیده بگیرند.
 
 بنابراین  به‌عنوان یک وظیفه سیاسی و ملی باید مشارکت بالای مردم در انتخابات آینده سرلوحه کار همه ما باشد؛ در فرصت باقی‌مانده نیز کارهایی انجام می‌شود که مردم نتایج آن را می‌بینید و موجب دلگرمی آن‌ها خواهد بود.
 
کارهایی چون فراهم شدن فضای رقابتی با حضور همه سلیقه‌ها، تداوم مبارزه با مفاسد اقتصادی که توسط قوه قضائیه شروع‌شده در به فعلیت رسیدن نتایج استراتژی مقاومت است و گشایش‌هایی که در حوزه اجتماعی و فرهنگی رخ خواهد داد، همچنین فعالیت‌هایی که دولت در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد که می‌تواند در مسائل اقتصادی نیز نمود پیدا کند، کسانی که به منافع درازمدت کشور می‌اندیشند در کانال استراتژی بقا مسائل را تحلیل می‌کنند؛ ممکن است کسانی نیز باشند که خواب‌وخیال‌های دیگری دارند.
 
 از ویژگی‌هایی که انتخابات آینده را از انتخابات‌های گذشته متمایز می‌کند می‌توان به وجود ستادهای انتخاباتی مجازی اشاره کرد، یعنی حضور پررنگ رسانه‌های مجازی که در کمیت و کیفیت و نحوه تبلیغات انتخاباتی تأثیرگذار است.
 
در انتخابات گذشته معمولاً چهره‌های مشهور که به سلبریتی معروف‌اند به‌نوعی نقش داشته‌اند ممکن است در انتخابات پیش رو نیز بعضی از این چهره‌ها به‌عنوان نامزدهای انتخاباتی ثبت‌نام کنند و ما با سلبریتیزه شدن انتخابات در بعضی از حوزه‌ها مواجه باشیم؛ البته این امر از جهاتی قابل‌تحلیل است، خصوصاً نقشی که در تقدم شهرت بر تخصص و خبرگی دارد و نوعی عوام‌گرایی و پوپولیسم است.
 
مطالبات قومی و مذهبی نیز در انتخابات پیش رو ممکن است پررنگ‌تر از گذشته باشد، برنامه محوری به‌جای فرد محوری و لیست محوری نیز می‌تواند یکی از همین ویژگی‌ها باشد.


1398/06/02 20:38:20 PM

نوشته شده توسط جواد کمالی

  نظرات شما  
   
نام:  
ن خانوادگی:  
تلفن:  
متن:  
   
   

    نظرات شما  
   
 
 
     
  • سفارشاتت

  • امکانات

  • پیوندها